Egy jó asszony mindent megbocsát? – A Zámbó Jimmy sorozat
Soha nem gondoltam, hogy én egyszer ajánlót fogok írni egy Zámbó Jimmy életét feldolgozó sorozathoz, most mégis megteszem. A Király munkássága és zenei öröksége hidegen hagy, viszont van valami az életében, amihez úgy gondolom, hogy sokan tudunk kapcsolódni: a családon belüli fizikai és/vagy lelki erőszak. Legyen akkor ez egy nem hétköznapi sorozat ajánló.
December elején debütált a Zámbó Jimmy életét feldolgozó 10 részes A Király c. sorozat az RTL streaming platformján, és a hírekből olvasva a családján kívül mind a közönség, mind a kritikusok pozitívan fogadták.
A fiatal Jimmy-t alakító Olasz Renátó szerepében a sorozat első felében egy elismerésre és figyelemre éhező fiatal zenész mindennapjait követhetjük végig, miközben kirajzolódik előttünk a rendszerváltás körüli Magyarország olykor mókásan, olykor fájdalmasan valódi képe. A sorozat nem tétlenkedik kidomborítani a korra jellemző kenőpénzes, urambátyám mentalitást, amikor leginkább a kapcsolati tőkén múlott, hogy valakinek jó élete legyen.
A Király nem egy idealizált életrajzi film, hanem (többek között) egy fájdalmasan valóságos család- és korábrázolás, amelyben a főhőst lecsupaszítva, a maga összes elviselhetetlen tulajdonságával és traumáival együtt láthatjuk.
Mert a sorozatban Jimmy az elvitathatatlan zenei tehetsége, maximalizmusa és kitartása mellett egy kibírhatatlan, nárcisztikus, agresszív és tapló apa és férj is egyben, amit Nagy Ervin a felnőtt Jimmy részekben zseniálisan hoz. És ez az a vonal, ami engem személyesen megfogott a sorozatban: hogy kiválóan ábrázolja a családon belüli erőszak minden egyes mozzanatát, aspektusát, árnyalatát. Én ezt az irányt szeretném kiemelni az ajánlóban.
Jimmy-t a legtöbb epizódban az életében fontos szerepet játszó nők szemszögéből ismerhetjük meg. Az egyes számú felesége – akitől egészen fiatalon megszületik Jimmy első gyermeke, Zámbó Krisztián – egy érzelmi és anyagi biztonságra vágyó nő, aki fél attól, hogy zenészként a férje el tudja-e tartani majd a családot. Verát az énekes hamar megcsalja Edittel, a második feleségével, aki később a háreme kedvencévé válik.
Egy jó asszony mindent megbocsát
Edit az a nő, aki végig kitart a férje mellett, feltétel nélkül támogatja, és hisz benne a kíméletlen manipuláció, a passzív-agresszív viselkedés és a fizikai bántalmazás ellenére is. Egy ilyen kapcsolatban az áldozattól teljesen megfosztják a saját valóságát, elhitetve vele, hogy egyetlen irány és igazság létezik, amit a manipulátor jelöl ki számára. Ebben a keményen alá-fölé rendelt viszonyban a szenvedő fél szépen lassan felőrlődik és teljesen leválik a saját érzelmeiről, kiszolgáltatva magát a bántalmazónak. Ezt a folyamatot kristálytisztán bemutatja a sorozat: szomorú nézni, ahogy a fiatal, életvidám lányból egy megtört rabszolga lesz.
A feleségek mellett a titokzatos, csinos szerető sem ússza meg a bántalmazást. Marika az az idealizált nő, akivel femme fatale-ként szenvedélyes viszonyt folytat a király, ráadásul nem is titokban. Amíg a feleség ebéddel várja és kimossa neki a szennyest, addig a szeretővel nagy kanállal lehet falni az életet, persze szigorúan Jimmy szabályai szerint.
Amikor nem vagyunk képesek kiállni az igazunkért, és elfogyott a maradék önbecsülésünk is, könnyű önigazolást nyerni a szép emlékekből. Mert hát igaz, hogy néha megpofoz, de közben meg olyan kedves tud lenni. Meg igaz, hogy folyamatosan megcsal, de azért gondoskodik a családjáról. Jimmy-nek pedig adott a mézesmadzag mint az ország egyetlen négy oktávot kiéneklő legjobb férfi előadójának.
Részlet Zámbó Jimmy Egyszer megjavulok én c. dalából:
Néha könny van a két szemeden,
titkon is észreveszem,
Tudom, bűn, amit én keresek,
ha nélküled messze megyek.
Egyszer megjavulok én,
jó leszek majd,
És a hosszú út majd
véget ér.
De addig ne bánts a kóbor szívemért,
Ne bánts a szabad lelkemért,
Ne bánts, mert visszatérek é-é-én,
Hová is futhatnék?
Ezek a nők mindannyian szenvedtek Zámbó Jimmy kemény nárcisztikus jellemétől, akit magát belülről folyamatosan kísértett egy érzelmileg elérhetetlen és kegyetlen anya képe. Ez persze nem mentség a viselkedésére, hiszen mindenki felelős a saját traumájáért, annak megdolgozásáért.
Úgy gondolom, hogy ez a sorozat zseniálisan lefesti a családon belüli erőszak természetét, és segíthet jobban megérteni egy mérgező kapcsolat dinamikáját. Akik már átéltek hasonló bántalmazást, vagy éppen benne vannak egy ilyen kapcsolatban, sok AHA élménnyel gazdagodhatnak, és ezek a felismerések a sorozatnak köszönhetően talán még kapaszkodót is jelenthetnek a továbblépéshez.
Nyitókép: https://www.facebook.com/zamboimrejimmy