Victoria’s Secret: Vége az elérhetetlenül tökéletes női testek korszakának!
Négy évvel ezelőtt úgy tűnt, hogy a Victoria’s Secret botrányos divatbemutatóinak örökre leáldozott. Nem csoda, hogy meglepte a divatvilágot a show újraindításának híre.
A Victoria’s Secret – a legsikeresebb amerikai fehérnemű márka hiába rendelkezik dollármilliós bevételekkel és a világ legismertebb divatbemutatóival, ahol világhírű topmodellek és popzenészek lépnek fel. Szép lassan a közönség, a sajtó és a hírességek is sorra elfordultak attól, amit képviselt: a fehérneműk helyett egyértelműen az elérhetetlenül tökéletes női test szexualizására helyezték a hangsúlyt, ami bizony a XXI. században nem állja már meg a helyét.
A szép női modellekkel nem feltétlenül lenne baj, de a cég tulajdonosa, Leslie Wexner a Playboyban szereplő, retusált nőkre gondolt tökéletesség címén. Olyanokra, akiknek még egy apró anyajegye, szeplője, semmilyen bőrhibája és egy gramm súlyfeleslege sincs. A Victoria’s Secret jelenleg elhatárolódik a múltbéli kijelentésektől és elvárásoktól, és állítólag nyitott mindenféle testalkatú modellre.
A márkához bekerülni és Victoria’s Secret angyallá válni ezidáig a modellkarrierek csúcspontja volt. Aki ott felvonult, az csak huszonéves, tökéletes szépség lehetett. Sokat elárul a hozzáállásról az, hogy Palvin Barbarát amiatt választották be, hogy az átlagos, hétköznapi lánytípust képviselje, és ezáltal színesebb legyen a csapat.
Wexner még 1963-ban nyitotta az első ruhaüzletét, és a hetvenes évekre már száz boltot felsorakoztató üzletlánc tulajdonosa volt. Folyamatosan megújuló kínálattal tartotta fenn az érdeklődést, emiatt olcsó kínai gyárakban varrták a ruhákat már akkor, amikor ez még egyáltalán nem volt elterjedt a fast fashion márkák között. Szerencsére ma már nem menő éhező, kizsákmányolt kínai munkásokkal varratni, és egyre több cég fordul a környezettudatosság és az etikus munkakörülmények fenntartása felé.
A márka titkait körüljáró dokumentumsorozat szerint a Victoria’s Secretnél dolgozni teljesen olyan volt, mintha egy szektában lenne az ember. A cégvezető beszédeit óriás kivetítőkön közvetítették, a több ezres dolgozó közönség hangosan éljenzett és tapsolt, Les pedig fürdött az imádatukban.
Ed Razek marketingigazgatóról elterjedt a hír, hogy nemcsak a modelleket zaklatja szexuálisan, hanem megfélemlíti és megalázza a cég alkalmazottait.
A modellek élete sem volt egyszerű: nagy árat fizettek, akik a tökéletes szépséget képviselték. Szigorú, éhezéshez közeli diétát kellett követniük, napi többszöri edzéssel és három-négy liter vízfogyasztással, hogy ne legyenek éhesek. Folyamatosan mérték őket, figyelték a testzsírszázalékukat. Az egyik Victoria’s Secret angyal, Adriana Lima bevallotta, hogy a bemutatók előtt egy héttel már nem evett szilárd táplálékot, csak fehérjeturmixot és vitaminokat fogyasztott, és a bemutató előtti napon vizet innia is tilos volt.
A cég jóhírének az sem tesz jót, hogy Harvey Weinsteinnek is üzleti érdekeltsége volt a cégben, és az alapító Wexner közeli jó barátja volt a szintén szexuális ragadozó Jeffrey Epsteinnek.
A ‘90-es évek elején Les Wexner megvásárolta a létező legnagyobb manhattani lakást, amibe nem ő költözött be, hanem Epstein, és ez az épület lett később a szexuális ragadozó horrorháza, ahol kiskorú áldozatait kínozta és zaklatta. Wexner a botrány kirobbanása után tagadta, hogy bármilyen köze lett volna az eseményekhez, lemondott a márkáit összefogó L Brandsről, és visszavonult. Továbbra is milliárdosként tengeti napjait.
Martin Waters, a cég jelenlegi igazgatója egy értekezleten elismerte, hogy nem reagáltak időben a világ változásaira. Igyekeznek felzárkózni a többi divatmárkához, akik mindenféle származású, életkorú és testalkatú modelleket alkalmaznak ahelyett, hogy kirekesztenék azokat, akik nem tökéletesek. Kíváncsian várjuk, hogy mit hoz a megújult Victoria’s Secret Show.
Nyitókép: Wikipedia